Szanowni Państwo,

Informujemy, że praca stacjonarna w grupie "Jarzębinki" zostaje zawieszona od 16 marca do 22 marca 2021r.


TEMATYKA TYGODNIA: W MARCU JAK W GARNCU

j.angielski - piosenka "Sing a rainbow"

 

PONIEDZIAŁEK - 22.03.2021r. 

 POSZUKIWANIE WIOSNY PRZEZ KRASNALA HAŁABAŁĘ - filmik

                                         

                                        

 Krasnal Hałabała podczas spaceru dostrzegł żonkile tylko musi poczekać, aż żółte kwiaty zakwitną. 

Drogie "Jarzębinki" zapraszamy Was do akcji przedszkolnej POWITANIE WIOSNY

i prosimy o wykonanie pracy plastycznej pt. "Oznaki wiosny".

A jeśli zima przysłoni pierwsze zwiastuny wiosny niech inspiracją w działaniu będzie wiersz Jana Brzechwy pt. "Przyjście wiosny" (projekt Mały miś w świecie wielkiej literatury);
oraz piosenka Moniki Kluzy pt. "Przyszła wiosna".

 PIOSENKA M.KLUZY "PRZYSZŁA WIOSNA" - filmik

 WIERSZ J.BRZECHWY - filmik

Czekamy na zdjęcia Waszych wiosennych prac plastycznych smile

Na koniec proponujemy zabawę „Wiosenne porządki” - ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła). D.Krupa i J.Pszczółka "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku"

smile

PIĄTEK - 19.03.2021r.

Czy lubisz odpowiadać na zagadki?

Zagadki z KRASNALKOWEJ szufladki - FILMIK

    

Z pewnością odpowiedzieliście prawidłowo na wszystkie zagadki Hałabały - BRAWO smile. A teraz weźcie do ręki Wasze garnki na których przez kilka dni zaznaczaliście marcową pogodę symbolami. Zapewne garnki wypełnione przez Was pogodą po brzegi. 

Na kartach pracy też znajdziecie garnki z pogodą. Dorysujcie lub skreślcie tyle elementów marcowej pogody, aby w każdym garnku było ich 9.

Poskaczcie z cyframi i figurami przy piosenkach smile

Piosenka o cyferkach, DrobNutka FILMIK

 Piosenka o figurach, DrobNutka - FILMIK

ZAJĘCIA ZDALNE WE WSPÓŁPRACY Z MIEJSKĄ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ

W KATOWICACH

Ostatnia część naszych zajęć dla przedszkolaków polega na stworzeniu świątecznego koguta.

Potrzebne materiały:

- papier kolorowy

- cyrkiel

- nożyczki

- klej

- taśma klejąca

INSTRUKCJA - FILMIK

JARZĘBINKOM ŻYCZYMY WSPANIAŁEJ ZABAWY!!!

smilesmilesmile

CZWARTEK - 18.03.2021r.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ SŁOŃCA

Powitanie Przedszkolaków przez Krasnala Hałabałę i Słoneczko - zaśpiewajcie i zatańczcie razem z nami smile

Dzień dobry, M.Kluza - FILMIK

                                       

 Zapraszamy do wysłuchania opowiadania M.Różyckiej "O żółtym tulipanie":
Słonko i tulipan - FILMIK

                                         

AKCJA DNIA SŁOŃCA

Czekamy na zdjęcia Waszych Słoneczek. 

Pokolorujcie słonko i ponacinajcie nożyczkami promyki.

ZAJĘCIA ZDALNE WE WSPÓŁPRACY Z MIEJSKĄ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ

W KATOWICACH

Przedszkolaku policz, ile jest poszczególnych kwiatów na poniższym rysunku. Ilość wpisz w ramki. 

Kolejny etap naszych zajęć to dla odmiany coś innego… tym razem trochę łamigłówek.
Zapraszamy do krzyżówki!

smilesmilesmile

 

ŚRODA - 17.03.2021r.

ZAJĘCIA ZDALNE WE WSPÓŁPRACY Z MIEJSKĄ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ

W KATOWICACH

Wiersz Nasze Kwiaty, M. Konopnicka - FILMIK

 Wraz ze zbliżającą się wiosną dla dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 57 w Katowicach przygotowano artystyczne zajęcia. Inspiracją do zajęć okazały się publikacje takie jak m.in.: "Druga wielka księga papierowych cudów" R. Vogl, "Jak robić kartki" P. Pinder, "Papier" A. Plomer, "Papierowe cuda", "Podręcznik małego majsterkowicza na cztery pory roku" E. Bock, "Wesoła księga ciekawych pomysłów" A. Pieper, czy też "Wszystko co można zrobić z papieru" A. Cholewińskiej-Szkolik.

Ukazują one jak w bardzo łatwy, ale niezwykle efektywny sposób krok po kroku stworzyć własne dzieło sztuki. 
CUKIERKI:
Potrzebne materiały:
- papier kolorowy
- kolorowa lub przezroczysta folia
- nożyczki
- wstążka

 

 

Po własnoręcznie wykonanych cukierkach, nadszedł czas na... pieska 🙂
Potrzebne materiały dla PIESKA:
- papier kolorowy
- cyrkiel
- nożyczki
- klej

 

smile

PROPOZYCJE ZABAW Z LITERĄ „U” JAK ULEWA

Wasze zadania:

  1. Obejrzyjcie bajkę: Nauka Alfabetu - UBU poznaje literkę U
  2. Postarajcie się utworzyć, wymienić jak najwięcej słów z głoską u na początku, końcu i w środku.
  3. Postarajcie się ułożyć kształt litery U z dostępnych Wam akcesoriów np. sznurki, klocki itp.
  4. Wybierz się z Rodzicami na spacer… zabierzcie kredę… Napiszcie litery U,u na betonie i wyznaczcie linie startu. Urządźcie zawody sportowe „Kto pierwszy dobiegnie do liter U,u?"
  5. Wykonajcie kartę pracy. Powodzenia!

smile

WTOREK - 16.03.2021r.

Wprowadzenie w tematykę przez Hałabałę - FILMIK

                                             

  

 Dzień Pandy - FILMIK

                                         

 

 KODOWANIE NA DYWANIE

  

Życzymy udanej zabawy i czekamy na zdjęcia Waszych prac. 

smile



Szanowni Państwo,

informujemy, że praca stacjonarna w grupie "Jeżyki" zostaje zawieszona na okres od 22.02 do 26.02.2021r.

Link do zaświadczenia znajdą Państwo TUTAJ

 

TEMAT TYGODNIA:
COŚ Z NICZEGO

Dzień 5 Piątek 26.02.2021r.
Temat dnia: COŚ Z NICZEGO

Propozycja zajęć:

Zabawa z rolką - zabawa rozwijająca wyobraźnię
Rodzic dają dziecku rolkę po ręczniku papierowym (bądź po papierze toaletowym) i pyta, do czego może ona służyć, co można z nią zrobić, a następnie proponuje zabawę z rolką.
Trzymając rolkę popatrz przez nią jak przez lunetę. Unieś rolkę nad głową, trzyma ją przed sobą, połóż na podłodze i przeskocz przez nią.

Gimnastyka buzi i języka - Ćwiczymy języczki

Ćwiczenia słuchowe

  •  Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

Ćwiczenia oddechowe

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  • Naśladowanie śmiechu różnych osób:
    - staruszki: che- che- che
    - kobiety – wesołe cha- cha- cha
    - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
    - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

Ćwiczenia języka: 

  • Kląskanie językiem (koniki)
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/. Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

Przejdź przez tunel – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
Dziecko na czworakach przechodzi  przez tunel utworzony z dużego tekturowego

Gazetkowy świat – rysowanie i malowanie - rozwijanie wyobraźni i motoryki małej, kształtowanie pojęcia „recykling”
Dzieci rysują świecowymi kredkami, na kartce z czarno – białej makulatury dowolne linie, kształty, obrazy, a następnie zamalowują całą kartkę rozwodnioną farbą plakatową (lub akwarelą).

lub

Rolkowy zawrót głowy zachęcamy do wykonania różnych pojazdów (samochodów, pociągów)

Zabawa ruchowa:

Po drabinie – zabawa ruchowa z elementem równowagi
Na podłodze nakleić z papierowej taśmy malarskiej wzór drabinki. Zadaniem dziecka jest sprawne przejście po kolejnych szczebelkach drabiny.

 Miłej zabawy :)

 

Dzień 4 Czwartek 25.02.2021r.
Temat dnia: TKANINA I WŁÓCZKA

Propozycja zajęć:

Gimnastyka buzi i języka - Ćwiczymy języczki

Ćwiczenia słuchowe

  •  „ Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje, rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dziecko.

Ćwiczenia oddechowe

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami
  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.

Ćwiczenia języka: 

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/. Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.
  • „Polerujemy ząbki” - oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Miękka układanka – układanie obrazu ze skrawków kolorowych tekstyliów – kształcenie wrażeń estetycznych; Na płaszczyźnie kartki A4 dziecko układa dowolną kompozycję z dostępnych skrawków tkanin. Ponieważ obraz jest nietrwały (nie przyklejany), Rodzice mogą zrobić zdjęcie wykonanej kompozycji. Obraz z tych samych skrawków może być układany wielokrotnie.

Przejdź przez tunel – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
Dziecko na czworakach przechodzi  przez tunel utworzony z dużego tekturowego pudła lub koców. Można połączyć kilka pudeł, aby tunel był dłuższy.

Włóczki, nici i wstążeczki – zabawa manipulacyjna i swobodne wypowiedzi
Dziecko oglądają zbiór włóczek, nici, wstążek, sznureczków. Oglądając porównuje długość, zachęcamy dziecko do wypowiadają się na temat kolorów, grubości, przeznaczenia.

Wzory i wzorki – wykonanie pracy plastycznej - wdrażanie do samodzielnego wykonania pracy i przezwyciężania trudności, wzbogacanie doświadczeń plastycznych
Z dostępnego zbioru nici, wstążek, sznurków dziecko wybiera elementy, z których układa na kartce wzory  lub układa w sposób swobodny i przyklejają je. Przestrzenie pomiędzy wzorami można pokolorować kawałkiem kolorowej krepiny (w intensywnym kolorze) maczanym w wodzie.

Miłej zabawy :)

 

Dzień 3 Środa 24.02.2021r.
Temat dnia: GUZIKI

Gimnastyka buzi i języka - Ćwiczymy języczki:
Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami
Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek

Przejdź przez tunel – zabawa ruchowa z elementem czworakowania

Guziki i guziczki – zabawa dydaktyczna – rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, rozwijanie
matematycznego myślenia i szacowanie ilości „na oko”. (guziki można zamienić nakrętkami po napojach)
Dzieci siedzą, a przed dziećmi pojemnik z guzikami i kartki: żółta, czerwona, niebieska.
Ze zbioru guzików każde dziecko wybiera sobie jeden dowolny guzik, można zachęcić dzieci do wypowiadają się na temat kształtu, koloru, wielkości guzika, czy ma dwie dziurki czy cztery itp.
Rodzic pokazuje dziecku guzik na nóżce i prosi, aby takie guziki położyły na żółtej kartce. Następnie na kolejnej kartce położyć np. czarne guziki, a na trzeciej kartce – np. białe.
Dziecko określa , których guzików jest „dużo”, a których „mało”.

Wykonujemy rozkazy – zabawa ruchowa rozwijająca poczucie orientacji w przestrzeni
Rodzic wydaje polecenia, które dziecko wykonuje, naśladując rodzica:
Idziemy „gęsiego” – prosto, do drzewa omijamy drzewo i podskakujemy 3 razy
idziemy przed siebie – prosto, do huśtawki (karuzeli, zjeżdżalni)
stajemy obok huśtawki i stoimy 3 sekundy na jednej nodze.

Można spróbować pobawić się z dziećmi w nawlekanie guziczków na sznureczek- ćwiczenie motoryki małej, jak również tworzyć guziczkowe obrazy
Miłej zabawy :)

 

Dzień 2 Wtorek 23.02.2021r.
Temat dnia: PUDEŁKA

 

Propozycja zajęć:

Budujemy dom – konstruowanie z tekturowych pudełek o różnej wielkości - rozwijanie
pomysłowości, twórczej wyobraźni, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Przejdź przez tunel – zabawa ruchowa z elementem czworakowania

Segregujemy odpady – zabawa dydaktyczna - zapoznanie z kolorami i przeznaczeniem
poszczególnych pojemników do segregacji odpadów, wdrażanie do prawidłowego segregowania podstawowych rodzajów odpadów
Dzieci siedzą, a przed nimi są wyeksponowane odpady: słoiki, puszki po napojach, plastikowe butelki, gazety, puszki aluminiowe, plastikowe opakowania, szklane opakowania oraz trzy kolorowe worki/pojemniki (niebieski, zielony, żółty).

Rodzic rozmawia z dziećmi:
Co to jest?
Skąd się biorą śmieci?
Co trzeba zrobić ze śmieciami?
Dlaczego, pojemniki mają różne kolory?
Dzieci z pomocą nauczyciela segregują śmieci do worków/pojemników w trzech kolorach.
W jaki sposób można wykorzystywać niektóre odpady?
Co to jest „recykling”?
Recykling polega na tym, że zbieramy i segregujemy śmieci, żeby odzyskać z nich surowce,
z których powstaną nowe rzeczy.

Rodzic proponuje wykonanie instrumentów muzycznych poprzez wrzucenie do różnych
zamykanych pojemników (butelek i pudełek wyjętych z kolorowych worków) nasion, kaszy itp.
W ten sposób powstaną grzechotki.

Mój instrument - wykonanie instrumentów – kształtowanie świadomości ekologicznej
związanej z ponownym wykorzystaniem odpadów
Dzieci napełniają zgromadzone pudełka plastikowe, metalowe fasolą, kaszą, orzechami itp.
i zakręcają pudełka.

Gramy tak, jak chcemy - improwizacje melodyczne na wykonanych przez siebie instrumentach - rozwijanie umiejętności wydobywania dźwięków akustycznych z różnych przedmiotów
Gniotki i ulepianki – swobodna ekspresja plastyczna z wykorzystaniem dowolnej masy
plastycznej – rozluźnianie i uelastycznianie mięśni rąk

Miłej zabawy :)

 

Dzień 1 Poniedziałek 22.02.2021r.
Temat dnia: MAKULATURA

 

Propozycja zajęć:


Konfetti z makulatury – cięcie makulatury – nabywanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
Dzieci, w dowolny sposób, tną do miseczek czarno – białąmakulaturę.

Zaczarowany obrazek – uzupełnianie rysunku poprzez wyklejankę
Rodzic na kartce A3 „rysuje” klejem elementy, których nie pokazuje dzieciom. Mogą to
być: drzewa, chmury. Wnętrza narysowanych elementów solidnie pokrywamy klejem. Przygotowane makulaturowe konfetti dzieci wysypują na kartkę z miejscami posmarowanymi klejem, do których się przyklejają się skrawki papieru. Po podniesieniu kartki nieprzyklejone konfetti spadnie i wówczas dzieci zauważą jak wygląda praca.

Przejdź przez tunel – zabawa ruchowa z elementem czworakowania
Dzieci na czworakach przechodzą przez tunel utworzony z dużego tekturowego pudła. Można połączyć kilka pudeł, aby tunel był dłuższy.
Jeżeli nie ma pod ręką pudła mogą tunel tworzyć np. krzesła, nogi rodziców itp. ;)

Do czego służą gazety? – rozmowa kierowana
Rodzic przygotowuje zestaw różnych gazet (czarno – białych, kolorowych, reklamowych).
Rozkłada je przed dziećmi . Każde dziecko wybiera jakąś gazetkę. Rodzic zadaje dzieciom pytania:
- Jaka jest gazetka?
- Z czego jest zrobiona?
- Jaki ma kolor?
- Czy się podoba, czy nie podoba?
- Po co jest gazetka?
- Co jest w tej gazetce?
- Czy jest potrzebna?

Gazetkowe opowieści – opowieść ruchowa - rozwijanie wyobraźni poprzez wykorzystanie
tzw. nieużytków w zabawie
Dzieci wykonują kolejne polecenia , powtarzają czynności rodzica.
Dzieci podchodzą do pojemnika z gazetami podzielonymi na pojedyncze kartki.
Rodzic :
Weź gazetkę (dzieci biorą gazetki)
Gazetka jest parasolką (rodzic i dzieci unoszą gazetkę nad głowami)
Jest gorąco, więc gazetka jest wachlarzem i wachlujemy się (dzieci naśladują za rodzicem
czynność wachlowania)
Teraz gazetka staje się motylem, za którym biegniemy (rodzic ściska gazetkę w połowie,
dzieci robią to samo)
Zmęczeni siadamy na ławeczce z gazetki (rodzice i dzieci siadają na położonej na podłodze gazetce)

Co robiliśmy z gazetkami? – swobodne wypowiedzi
Dzieci wypowiadają się na temat wykorzystania gazetek w zabawie. Rodzic wyjaśnia, że
gazetki można wykorzystać wielokrotnie i w różnych celach.


Zabawa : „Przejdź po dróżce” – zabawa z elementem równowagi
Rodzic rysuje(nakleja np. taśmę malarską, układa nitkę, sznurek itp.) linie proste, łamane, faliste, a dzieci idą po nich, stopa za stopą, starając się nie iść obok linii.

Miłej zabawy :)